Bandencontrole van: BRAVO-A

Bravo-A

Onderhoud van je motorfiets is essentieel voor veiligheid en prestaties. In Nederland geldt er een keuringsplicht voor nieuwe motorfietsen wanneer ze voor het eerst de weg op gaan. Deze goedkeuring wordt geregeld door de fabrikant. Gelukkig hoef je je motorfiets niet opnieuw te laten keuren bij normaal gebruik en goed onderhoud. Anders dan bij auto’s is er geen algemene periodieke keuring (APK) voor motorfietsen. Het is belangrijk om regelmatig onderhoud te plegen aan je motorfiets om ervoor te zorgen dat deze veilig en betrouwbaar blijft. Zo blijf je zorgeloos genieten van je ritjes op de weg.

Als eigenaar en bestuurder van een motorfiets ben je wettelijk verantwoordelijk voor de conditie ervan. Regelmatige controles en goed onderhoud zijn niet alleen vereist door de wet, maar zijn ook cruciaal voor veiligheid op de weg. Zorg ervoor dat je motorfiets in topconditie blijft door regelmatig onderhoud en inspecties uit te voeren. Dit verzekert niet alleen jouw veiligheid, maar ook die van anderen op de weg.

Wat is moet je controleren van de motorfiets?

Bravo-check

Hier is een handig geheugensteuntje voor de controle die je voor elke rit moet uitvoeren. Onthoud het woord “BRAVO”: Banden, Remmen, Aandrijving, Verlichting, Olie, en Andere zaken zoals de accu, veringen, koeling en bedieningselementen. Door deze controlepunten regelmatig te checken, zorg je ervoor dat je motorfiets veilig en in goede staat is voordat je de weg op gaat. Het kan je ook helpen om problemen vroegtijdig op te sporen en te voorkomen dat ze erger worden. Veiligheid staat altijd voorop!

Gratis theorie

Volg een van onze cursussen

Slaag in één keer met ons indrukwekkende 97% slagingspercentage. 25.000+ succesvolle kandidaten. Jouw rijbewijs, jouw succesverhaal, begint hier!

Bandencontrole BRAVO-A:

Banden controle

Controleer ventieldop op je band:

Zorg er ook voor dat de ventieldopjes altijd op hun plek zitten, omdat ze helpen vuil buiten te houden.

Controleer de profieldiepte van band:

Banden check

Als het profiel van de band er versleten uitziet, meet dan nauwkeurig de diepte ervan. Hoewel de minimale wettelijke profieldiepte 1 millimeter is, wordt het aanbevolen om de band eerder te vervangen. Bij een profieldiepte onder de 2 millimeter kan je al aanzienlijk gripverlies ervaren, vooral bij regenachtig weer. Om een vergelijking te maken: een nieuwe achterband heeft een profieldiepte tussen de 6-8 millimeter, terwijl een nieuwe voorband tussen de 4-6 millimeter ligt.

Door regelmatig deze controles uit te voeren, zorg je ervoor dat je motorbanden in optimale staat verkeren, wat essentieel is voor je veiligheid en rijervaring. Vergeet niet dat goed onderhoud van je banden bijdraagt aan een soepele en veilige rit!

Als je merkt dat je motorband ongelijkmatig slijt, kan dit wijzen op problemen met de balans van je motor, de schokdempers, of een verkeerde uitlijning van de wielen. Het is belangrijk om dit te laten controleren om verdere schade te voorkomen.

Controleer de bandenspanning:

Bandenspanning

Wat is de juiste bandenspanning hangt af van het type motorfiets en de belading. Controleer altijd de aanbevolen bandenspanning voor jouw specifieke motorfiets. Over het algemeen moet de voorband iets minder hard worden opgepompt dan de achterband. Als je motor zwaarder beladen is, bijvoorbeeld met bagage of een passagier, verhoog dan de bandenspanning om de juiste stabiliteit te behouden.

Extra tip bij nieuwe banden:

Wanneer je nieuwe banden hebt, is het belangrijk om de eerste 100 kilometer rustiger te rijden. Nieuwe banden hebben een gladde toplaag die eerst moet ‘inslijten’ voordat de optimale grip bereikt wordt. Door rustiger te rijden in het begin, verminder je het risico op glijden en verbeter je de prestaties van de banden op lange termijn.