Dus, jij wilt snel van A naar B zonder gedoe, en bent het zat om telkens op de fiets te stappen of in overvolle bussen en treinen te zitten? We begrijpen dat de keuze niet eenvoudig is, zeker met de kosten die eraan verbonden zijn.
Gemiddelde kosten Fatbike
- Aanschafprijs: Voor een instapmodel elektrische fatbike betaal je meestal tussen de €1000 en €1500. Deze basisfietsen zijn ideaal voor beginners. Als je echter op zoek bent naar een fatbike met geavanceerdere functies en materialen, kunnen de prijzen oplopen van €1000 tot wel €3000 of meer.
- Onderhoudskosten: Hoeveel kosten je kwijt bent aan onderhoud voor je fatbike is afhankelijk va het type dat je aanschaft, hoe je met je fiets omgaat, je rijgedrag en het aantal kilometers dat je aflegt. Een gemiddelde fatbike-reparatie kost tussen de €69 en €95 euro. Onderdelen die vaker vervangen moeten worden zijn bijvoorbeeld remblokken, banden en accu’s. De gemiddelde prijs voor een nieuwe accu is €300.
- Verzekering: Een verzekering voor de fatbike is niet verplicht, maar je kunt er wel voor kiezen om je fatbike te laten verzekeren tegen diefstal, schade en pech. De kosten voor een fatbike verzekering variëren, maar beginnen bij ongeveer €2,50 per maand voor een WA-verzekering. Voor een allriskverzekering kun je rekenen op zo’n €20,- per maand. Let wel op als je op een opgevoerde fatbike rijdt, ben je dus niet verzekerd. Ook niet als je een verzekering hebt afgesloten.
Gemiddelde kosten Scooter
- Rijbewijs: Voor je scooter rijbewijs ben je meestal tussen de €300 en €500 kwijt.
- Aanschafprijs: De kosten voor een nieuwe scooter liggen tussen de €1750 en €4000. Dit is natuurlijk allemaal afhankelijk van het type, merk en welk model scooter je kiest. Een goede tweedehands scooter vind je al vanaf €1000.
- Accessoires: Kies je voor een 45 km/u variant, houd dan ook rekening met de helmplicht. Een degelijke helm heb je al vanaf €65. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om extra accessoires aan te schaffen zoals een windscherm of een extra slot, maar deze zijn niet verplicht.
- Verzekering: Daarnaast zijn er extra kosten zoals verzekering en onderhoud. Voor een verzekering betaal je gemiddeld €10 tot €25 per maand.
- Onderhoudskosten: Elke 3000 kilometer krijgt je scooter een kleine onderhoudsbeurt, en dat kost je gemiddeld tussen de 100 en 125 euro. Na elke 10.000 kilometer volgt een uitgebreide check-up, waarvoor je gemiddeld tussen de 150 en 175 euro betaalt. Bij een e-scooter ben je vaak voordeliger uit, omdat deze minder bewegende onderdelen heeft en geen olie of brandstoffilters nodig zijn. Let op: hoe je met je scooter omgaat, telt ook mee. Laat je hem altijd buiten staan en geef je hem nooit een sopje? Dan kun je verwachten dat de onderdelen sneller gaan roesten, slijten of vastlopen.
- Brandstof/elektra kosten: Tot slot zijn er natuurlijk de kosten voor brandstof of elektriciteit. Deze hangen af van het aantal kilometers dat je rijdt, het verbruik van de scooter, je rijstijl en de huidige prijs van benzine of stroom. Gemiddeld kost een benzinescooter ongeveer 5 cent per kilometer, terwijl een elektrische scooter slechts rond de 1 cent per kilometer verbruikt. En dan nu even omgerekend in flappen; een gemiddelde scootertank van 6 tot 8 liter kost je tegenwoordig al snel tussen de 12 en 15 euro voor een volle tank. Neem je 6 liter, dan ben je ongeveer 12 euro kwijt voor een volle tank. En wat krijg je daarvoor? Ruim 210 kilometer rijplezier! Dat is genoeg om je buren te laten zien dat je in de regio de beste scooter hebt, en dat je niet bang bent om de brandstofprijzen te trotseren!
Voor- en nadelen Scooter
- Maximumsnelheid: Max 45 kilometer per uur.
- Minimumleeftijd: 16 jaar.
- Afstand: Voor scooters geldt er natuurlijk niet echt maximale afstand omdat je in principe natuurlijk altijd kan bijtanken. Met een volle tank van 6 liter kan je ruim 210 kilometer afleggen.
- Verzekering: Verplicht.
- Rijbewijs: Verplicht.
- Helm: Verplicht.
- Maximumgewicht: Het maximale gewicht waarmee je een scooter kunt belasten is 180 kilo.
- Levensduur: Volgens de RAI Vereniging en BOVAG heeft een scooter in Nederland gemiddeld een levensduur van ongeveer tien jaar.
Voor- en nadelen Fatbike
- Maximumsnelheid: Max 25 kilometer per uur.
- Minimumleeftijd: Er geldt geen minimumleeftijd voor het rijden op een elektrische fiets.
- Afstand: Afhankelijk van het soort accu en type fiets kan je tussen de 50 en de 80km afleggen waarna je opnieuw moet opladen. Met een volle accu kun je op ecomode in de meeste gevallen maarliefst 80 kilometer rijden. Op full-powermode is dit in de meeste gevallen maximaal 50 kilometer.
- Rijbewijs: Niet verplicht.
- Verzekering: Niet verplicht.
- Helm: Niet verplicht.
- Maximumgewicht: De meeste fatbike-modellen zijn ontworpen om tot wel 180 kilogram aan gewicht te kunnen dragen.
- Levensduur: Over het algemeen gaat een fatbike zo’n vier tot zes jaar mee, zolang je hem goed onderhoudt.
Opgevoerde fatbike kosten
Omdat een fatbike officieel als een E-bike verkocht wordt mag je maximaal 25 km/u rijden. Maar, als je stiekem toch harder gaat, omdat je een motor van meer dan 250W hebt, of een ‘gashendel’ hebt, rij je dus illegaal. Maar besef je wel dat kan je duur komen te staan!
In 2024 krijg je een boete van €460,- onder boetecode K024 als je je fatbike te hard laat rijden. Daar bovenop kan je nog eens €495,- boete krijgen voor het onverzekerd rondrijden op een motorvoertuig. En als je dan ook nog geen rijbewijs hebt, komt daar nog eens €430,- aan boete bij.
Als je dus super veel pech hebt en gepakt wordt kan je dus met het opvoeren van je fatbike zomaar €1385,- aan boetes kwijt zijn. En naast de boetes kan de politie jouw fatbike ook nog eens in beslag nemen en nooit meer teruggeven. Dus, als je geen fortuin wilt verbrassen voor wat extra snelheid, houd je dan aan de regels! Wil je echt sneller gaan dan 25 km/u? Overweeg dan een scooter – dat bespaart je een hoop kosten en gedoe met boetes.
Nieuwe regels fatbikes
Momenteel zijn de Kamerleden in de Tweede Kamer druk in debat over nieuwe regels voor fatbikes. Zo overwegen ze een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht wettelijk verplicht te maken voor fatbikes en mogelijk ook andere E-bikes.
Nou, dat was een hele lading informatie! Hopelijk maakt het je keuze iets makkelijker. Wat je dan ook kiest – een fatbike, een scooter, of je gaat voor de gulden middenweg, een elektrische scooter – houd je altijd aan de regels en rij veilig. Anders maak je misschien sneller kennis met de verkeerspolitie dan met je nieuwe voertuig of fiets!